۳۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعال است



دکتر پرویز شهابی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، فعالیت این تعداد مرکز تحقیقات در تبریز را نشانه ای آشکار از توانمندی های علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: به تازگی مجوز فعالیت ۲ مرکز دیگر نیز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ شده است که به زودی فعالیت های خود را شروع خواهند کرد.

وی مرکز تحقیقات زیست پزشکی را از جمله مراکز مهم معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز برشمرد که در زمینه های ریزفناوری داروئی، بیوتکنولوژی، علوم تعذیه، پزشکی مولکولی و آنالیز داروئی فعال بوده و سالانه تعدادی مقالات علمی و تحقیقات علمی توسط دانشمندان این مراکز ارائه می شود.

شهابی گفت: مرکز تحقیقات بالینی از دیگر مراکز مهم تحقیقاتی است که در زمینه های گوارش و کبد، سل و بیماری های ریوی، عفونی و گرمسیری، قلب و عروق، بیماری های بافت همبند، کلیه، غدد درون ریز، سلامت کودکان، باروری زنان و لثه و دندان فعالیت می کند.

وی مرکز تحقیقات سلامت شامل مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، پیشگیری از آسیب های حوادث جاده ای، عوامل اجتماعی و موثر بر سلامت، آموزش علوم پزشکی، محیط زیست، امینی غذا و دارو، پزشکی مبتنی بر شواهد و فلسفه و تاریخ پزشکی را از دیگر مراکز تحقیقاتی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: مرکز تحقیقات سالمندی این مجموعه نیز از مدت ها قبل فعال شده و در حوزه طب فیزیکی و روان بخشی، روان پزشکی و علوم رفتاری و تحقیقات علوم اعصاب دستاوردهای بسیار مهمی داشته است.

شهابی ادامه داد: مرکز تحقیقات سلول های بنیادی نیز از زیرمجموعه  های بسیار مهم و تاثیرگذار معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که در حوزه پزشکی بازساختی، هماتولوژِی، انکولوژی و ایمونولوژی فعایلت های چشم گیری دارد.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال اخیر مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز رشد خوبی را داشته اند، یادآور شد: یکی از فعالیت های کشوری این مراکز مربوط به سیاست گذاری ترافیکی است و مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب های حوادث جاده ای آذربایجان شرقی پژوهش های جامع و به روزی را انجام داده و به عنوان تحقیقات کشوری برای دستگاه های مختلف ارجاع و عملیاتی می شود که از جمله آنها می توان به طراحی شهر سالم سهند و مراغه اشاره کرد که شروع شده و برای شهرستان جلفا نیز در دست اجرای طرح هستیم.

شهابی از اخذ مجوز فعالیت پارک علم و فناوری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد و افزود: این مرکز در منطقه توانیز در زمینی به مساحت چهار هزار مترمربع و در منطقه ساری زمی به مساحت ۷۷ هزار مترمربع ساخته می شود که تلاش داریم فاز اول آن امسال به پایان رسیده و آماده بهره برداری شود.

به گفته وی اعتبار مورد نیاز برای پارک علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی حدود ۵۰ میلیارد ریال است که در جریان سفر ریاست جمهوری مطرح شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز ساخت و تجهیز اتاق های پاک برای اجرای تحقیقات مختلف داروئی و پزشکی را از دیگر برنامه های این معاونت برای توسعه پژوهش های علمی بیان کرد که در تولید دارو کاربرد بسیار مهمی دارد.

شهابی با بیان اینکه هم اکنون ۲ مورد از اتاق های فوق طراحی شده است، از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی یکی از این اتاق ها خبر داد و اظهار داشت: برای تکمیل این اتاق ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: با تکمیل و تجهیز این دو اتاق پاک می توان نسبت به اجرای طرح های تحقیقاتی و تولید داروهای ضد سرطان و واکسن حیوانات اهلی اقدامات مهمی به انجام رساند .

شهابی با بیان اینکه تجارت دارو به عنوان دومین تجارت پردرآمد و پر مخاطب جهان پس از IT شناخته می شود، افزود: مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به دلیل برخورداری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ، استادان بنام و مجرب و نیروی انسانی متبحر قطب صنایع داروئی در ایران به شمار می رود که می تواند بخش مهمی از نیازهای داروئی کشور را رفع و حتی اقدام به صادرات نیز بکند.

وی تولید ماده اولیه داروی مزالازین را آخرین دستاورد مهم دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: محققان این دانشگاه برای نخستین بار در کشور موفق شدند ماده اولیه داروی " مزالازین " ( مورد استفاده در درمان التهاب روده ) را در مرکز رشد و فناوری داروئی این مجموعه تولید کنند.

شهابی این محصول را استراتژیک و مهم خواند و گفت: مقدمات تولید این ماده از حدود پنج سال قبل در مرکز تحقیقات داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز شد و پس از مطالعات اولیه، مرحله تولید این ماده اولیه از سال ۱۳۹۶ در این مرکز شروع شد تا اینکه پس از آزمایش های مختلف و اخذ مجوزهای لازم از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ماده اولیه داروی مهم علم پزشکی یعنی مزالازین در تبریز تولید رسمی شد.

وی با بیان اینکه صفر تا ۱۰۰ این ماده اولیه توسط محققان و تولیدکنندگان تبریزی و ایرانی انجام شده است، ادامه داد: تامین ماده اولیه این دارو همه ساله حدود ۳ میلیون دلار هزینه داشت که با تولید آن در داخل کشور صرفه جوئی ارزی حاصل شده و نیازمندی به کشورهای خارجی از بین می رود.

شهابی اظهار داشت: ماده اولیه داروی مزالازین به طور عمده از ۲ کشور چین و هند وارد کشور می شد که در عوارض ناشی از التهابات روده بزرگ کاربرد فراوان دارد و برای درمان بیماری «کولیت اولسراتیو» که بیماری التهابی روده می باشد و می تواند موجب زخم و خونریزی های گوارشی شود، کاربرد دارد که درد شکم و اسهال از علایم این نوع بیماری است.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

این دانشگاه  ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.  


دسته بندی در گروه: