میراث فرهنگی به دنبال ثبت ملی شهر زیورآلات ترکمن در گلستان است



به گزارش ایرنا، رحمان فرمانی روز یکشنبه در همایش تخصصی زیورآلات سنتی گلستان یادبود مرحوم استاد غلام آق پیشکسوت رشته زیورآلات سنتی ترکمن به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی گنبد، اظهارداشت: برگزاری این همایش با همکاری میراث فرهنگی و مسوولان دانشگاهی شهرستان فرصت بسیار خوبی برای معرفی هنر زیورآلات سنتی ترکمن به عنوان یکی از مهمترین و فاخرترین آثار صنایع دستی کشور است.

وی افزود: هنرمندان این رشته با خلق آثار خود مفاهیم و هویت فرهنگی مردم منطقه را حفظ و به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند و امیدواریم برگزاری همایش‌های تخصصی با این رویکرد در کنار برنامه‌های حمایتی برای افزایش تعداد هنرمندان و رونق بیشتر این رشته ادامه داشته باشند.

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از فعالیت ۱۷۶ هنرمند در حوزه تولید زیورآلات در ۹ شهرستان استان خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم یکی از شهرهایی که هنرمندان فعال و شناخته شده‌تری دارد به عنوان شهر ملی زیورآلات ترکمن به ثبت برسانیم.

فرمانی ادامه داد: هنرمندان این رشته می‌توانند از تسهیلات پیش بینی شده در حوزه مشاغل خانگی، تبصره ۱۸ و از محل صندوق توسعه ملی بنابر فراخور میزان کاری که انجام می‌دهند استفاده کنند.

وجود ۲۵ هزار هنرمندان صنایع دستی در گلستان

وی تصریح کرد: ۲۵ هزار هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی در گلستان وجود دارد که ۲۴ هزار نفرشان کار تجاری انجام می‌دهند که بیش از ۳۰۰ نفرشان بر اساس تولید انبوه و بازار کسب و کار فعال‌تر هستند.

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: با برگزاری نشست‌هایی با حضور استادان دانشگاه، هنرمندان و فعالان بازار کسب و کار مشکلات حوزه صنایع دستی استان دسته بندی شد که کاربردی کردن تولیدات، بازاریابی و بسته بندی از جمله مهمترین آنهاست.

فرمانی اظهارداشت: با همراهی وزارت میراث فرهنگی چهار میلیارد ریال اعتبار برای طراحی فضای نرم افزاری با هدف برقراری ارتباط بهتر خریدار و فروشند صنایع دستی استان مانند برند «دی جی کالا» به عنوان پایلوت کشوری در نظر گرفته شد که در صورت موفقیت در سایر نقاط کشور هم توسعه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: جشنواره و نمایشگاه‌های منطقه‌ای، استانی و کشوری و فعال سازی بازارچه‌های صنایع دستی فرصت بسیار خوبی برای خرید و فروش محصولات صنایع دستی هنرمندان محسوب می‌شود لذا برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره اقوام به میزبانی استان گلستان در حال انجام است.

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: بازارچه دائمی صنایع دستی مینودشت در هفته جاری افتتاح می‌شود و بازارچه دائمی صنایع دستی آق‌قلا و کردکوی هم تا پایان سال افتتاح خواهد شد و در گالیکش و آزادشهر زمین برای ساخت بازارچه صنایع دستی تخصیص یافته و در مرحله طراحی هستیم و تلاش برای فعال سازی بازارچه صنایع دستی در تمام ۱۴ شهرستان استان ادامه دارد.

فرمانی ادامه داد: برای بازارچه صنایع دستی گنبدکاووس هم ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر رییس جمهور پیش بینی شده که در صورت تحویل فضای پیشنهادی در نزدیکی برج قابوس کار مرمت و تبدیل آن به بازارچه انجام شود.

میراث فرهنگی به دنبال ثبت ملی شهر زیورآلات ترکمن در گلستان است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش در این همایش مهمترین شرط برای کارآفرینی را دانش دانست و گفت: در انجام کار در تمام حوزه‌ها از جمله صنابع دستی نیازمند خلاقیت و نوآوری بر گرفته از دانش هستیم.

علیرضا گرایلی ادامه داد: امروز آینده هر ملتی توسط نیروهای ماهر آن کشور با رویکرد خلاقیت و نوآوری در کسب و کار رقم می‌خورد و باید قدر پیشکسوتانی مانند غلام آق هنرمند عرصه زیورآلات ترکمن که برای معرفی این هنر تلاش کرد، دانست.

مریم آق‌آتابای رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس در این نشست گفت: هنرمند ایرانی همواره با کار هنری‌اش مقصودی را بیان داشته و با پشتوانه فرهنگ غنی و سیراب از سرچشمه عرفان با دست یافتن به مواد گوناگون مهارت استادانه و احساس زیبایی و نبوغ خود را در بسیاری از ساخته‌ها به ویژه زیورآلات سنتی نشان داده است.

وی افزود: استاد غلام آق معروف به «خانی تکه» در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی در شهر گنبدکاووس به دنبال آمد و پدرش وی را برای گذران زندگی نزد عمویش به کار گمارد و طولی نکشید که تجربیات عمو را آموخت و برای تکمیل اطلاعات خود نزد استادانی چون ارازمحمد آق آتابای و استاد گلدی رفت و درجه استادی دریافت کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس ادامه داد: این هنرمند فقید مرداد سال گذشته موفق به دریافت نشان ملی همای زرین در رشته زیورآلات سنتی ترکمن در نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران شد و باتجربه ۷۰ ساله در تولید، توسعه، ترویج و آموزش رشته زیورآلات ترکمن خدمات ارزنده‌ای به جامعه صنایع‌دستی عرضه داشته و استادان شاخصی را به‌منظور حفظ این هنر - صنعت تربیت‌ کرد.

میراث فرهنگی به دنبال ثبت ملی شهر زیورآلات ترکمن در گلستان است

شهردار گنبدکاووس در این همایش گفت: این شهرستان در گذشته مهد تمدن و هنر زمان خودش بود و هنرمندان زیادی را پرورش داد و برای ثبت جهانی آن به عنوان شهر خلاق ریل‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته است.

سید علی اصغر موسوی افزود: یکی از زیرساخت‌های لازم برای شهر خلاق راه اندازی بازارچه صنایع دستی است لذا تلاش داریم با رایزنی شورای شهر زمینی مناسب در نزدیکی برج قابوس برای ساخت بازارچه دائمی صنایع دستی اختصاص یابد تا هنرمندان بتوانند آثار خود را به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: به مناسبت هفته صنایع دستی از نماد فرش در یکی از میدان‌های شهر گنبدکاووس رونمایی خواهد شد و برگزاری چند همایش برای معرفی هنرمندان فاخر شهرستان از جمله عنصرالمعالی کیکاووس بن وشمگیر در آبان ماه امسال و برنامه سمپوزیوم ملی آجر با دعوت از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی در مهرماه پیش بینی شده است.

در این همایش ، پرویز ناصری رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس بیان کرد: صنعت زیورآلات در ایران قدمتی ۲ هزار ساله دارد و امروز هنرمندان فاخری در استان گلستان و شهر گنبدکاووس در این رشته فعالیت دارند که باید حمایت‌های لازم برای ادامه دار بودن فعالیت‌شان انجام شود.

وی اولویت برنامه‌های شورای شهر گنبدکاووس را توجه به مباحث فرهنگی دانست و اظهارداشت: چهار فرهنگ‌سرا در شهر گنبد هدف گذاری شده که نخستین آن در خیابان بعثت است.

میراث فرهنگی به دنبال ثبت ملی شهر زیورآلات ترکمن در گلستان است

به گزارش ایرنا، رونمایی از کتاب دایره سرخ با موضوع زیورآلات ترکمن به نویسندگی مریم عزیز مرادی، افتتاح نمایشگاه آثار هنرمندان استانی زیورآلات سنتی و همچنین تقدیر از ۱۵ نفر از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی و زیورآلات سنتی استان از دیگر برنامه‌های این همایش بود. 

زیورآلات ترکمن که به طور عمده شامل زیورآلات زنان این قوم است توسط تعداد معدودی از صنعتگران ترکمن ساخته می‌شود و با توجه به اینکه جنس این زیورآلات معمولا از نقره است به صنعت زیورسازی ترکمن، نقره‌کاری نیز می‌گویند.

این نوع از زیورآلات علاوه بر نقره، از فلزات کم‌ارزش‌تر آلیاژی مانند برنج و ورشو نیز درست می‌شود که ارزش آن‌ها کمتر است و همچنین در زیورهای نقره‌ای از ورقه‌های طلا و آب‌ طلا نیز استفاده می‌شود.


گروه خبر: 
دسته بندی در گروه: