ستایش شده در قلب‌ها



به گزارش خبرنگار ایرنا این مراسم عصر دوشنبه از ساعت ۱۷ شروع شد و بیش از ۲ ساعت با همراهی صمیمی اهالی رسانه استان کرمان به طول کشید؛ پیشکسوتان عرصه رسانه و برخی مدیران فرهنگی-رسانه‌ای با حضور در این مراسم ضمن گرامیداشت یادوخاطر مدیرمسئول فقید روزنامه اطلاعات به بیان ویژگی های شخصیتی، خلق و خو و ابعاد مختلف سبک زندگی دعاییِ مهربان پرداختند.

برخی نیز در این نشست به ادای احترام سران سیاست از هر جناح به حجت الاسلام دعایی اشاره و آرزو کردند: خداکند منش حجت الاسلام دعایی که مثل نَفَس برای حیات انقلاب ضروری است در این افراد حلول کند و به یک چیز فکر کنند: سربلندی ایران.

برگزاری این نشست برای بانیان مجلس اما خیلی سخت بود؛ کسانی که پدر معنوی، خوش قلب و آرام و همشهری خود را ناباورانه از دست داده اند و حس و حال بیان خاطراتشان پشت تریبون که گاه، جاریِ اشک راه زبانشان را بند می آورد، در کنار ردیف درختان دو طرف حیاط نمایندگی موسسه واقع در خیابان ابوحامد شهر کرمان، فضای مجلس را اندوهناک و بسیار خاص کرده بود.

آنان که حتی یکبار با حجت الاسلام دعایی همکلام شده بودند، در گوشه گوشه این مراسم با هر خاطره‌ای به یاد آن شخصیت متواضع و کلام شیرینش با آن لهجه کرمانی‌اش می‌افتادند.

گویی درختان حیاط موسسه اطلاعات در شهر کرمان هم داشتند خاطراتشان با دعایی را زمزمه می کردند؛ شاید آنها از درون و بی‌صدا هم می‌گریستند و مثل بعضی سخنرانان این نشست دریغ می‌خوردند که دریغا چرا چنین افرادی کمتر در بین ما مشاهده می شوند.

سید محمود دعایی متولد ۳۰ فروردین ۱۳۲۰ از سال ۵۹ با حکم بنیانگذار انقلاب اسلامی و سپس توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سرپرست مؤسسه اطلاعات فعالیت داشت و ۱۵ خردادماه امسال به دیار باقی شتافت. شش دوره نمایندگی مجلس، سابقه سفارت و دیگر مسئولیت های وی درحالی بود که ساده زیستی، حسن خلق، تواضع و مهربانی‌اش همواره زبانزد همگان بود.

برخورداری از صفات نیک و پسندیده‌ای همچون صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاک‌دستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت بخشی از ویژگی هایی دعایی بود که در پیام تسلیت رهبری معظم انقلاب نیز تصریح شده بود.

حال و هوای نشست

نمایندگی روزنامه اطلاعات در استان کرمان عصر بیست و سوم خردادماه میزبان اهالی فرهنگ و رسانه ای بود که سوگوار در غم از دست دادن حجت الاسلام سیدمحمود دعایی چهره شاخص رسانه‌ای کشور و بزرگمرد دیار کریمان بودند.

عده ای از حاضران خاطرات خود را با حجت الاسلام دعایی بیان کردند؛ برخی دیگر با الگو قرار دادن این شخصیت انقلابی در تاریخ جمهوری اسلامی، خواستار گسترش خصایل نیکوی این مجاهد انقلاب اسلامی و مبارز کرمانی و الگو قرار دادن وی شدند.

ستایش شده در قلب‌ها

دعایی صدای همه بود

حجت الاسلام محسن سالارکیا از دوستان و نزدیکان حجت الاسلام دعایی به عنوان نخستین سخنران این آیین بود که گفت: بندگان خوب خدا تواضع را کلید ایمان خود قرار دادند و بردباری از ویژگی های عباد الرحمن است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در وصف حجت الاسلام دعایی فرمودند که آقای دعایی حیف بود افزود: او کسی است که از دست با صلاحیت ترین فرد دوران، حضرت امام خمینی(ره) و به‌دستان با درایت مقام معظم رهبری به عنوان یکی از سکان داران فضای علمی و فرهنگی کشور انتخاب شد.

حجت الاسلام سالارکیا عنوان کرد: آنچه سبب شد دعایی یک روحانی متفاوت باشد، این بود که او چهره رحمانیت اسلام را در عمل نشان داده بود و بزرگترین کمک او به عنوان روحانی به خود روحانیت بود.

وی ادامه داد: او در حوزه سیاست و قدرت نزدیکترین فرد به امام در نجف و تهران شناخته می شد و باوجود شایستگی برای حضور در عرضه سیاست و قدرت هیچگاه فریفته این حوزه ها نشد و در موسسه اطلاعات ماند تا صدای همه افراد باشد نه جناحی خاص.

عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان یادآور شد: ایشان در حوزه اخلاق نیز از رفتار تند ریاکاران تازه به دوران رسیده که با تندروی تیشه به ریشه اسلام می زدند، دل‌شکسته بود اما رقابت را با رفاقت در هم نمی آمیخت و اهل جذب حداکثری بود.

وی با بیان اینکه دعایی ضمن داشتن برخوردی نیک، دایره‌ای تنگ برای انقلاب درست نکرد افزود: روزنامه اطلاعات دارای وجهه چندوجهی بود زیرا دیدگاه های سیاسی افراد را منعکس و تیترهای درشت نخستین صفحه اطلاعات امید و شادابی را به جامعه منتقل می کرد.

حجت الاسلام سالارکیا گفت: دعایی اعتدال را در مشی سیاسی خود رعایت کرد، شجاعت در تصمیم گیری را مشی خود قرار داد، زیست سیاسی، وحدت و همگرایی را رسالت خود می دانست و از تملق و چاپلوسی برحذر بود.

وی ابراز داشت: شجاعت و حلم ۲ آموزه حکمت الهی است و او این خصایل را در حوزه عمل بروز داد و در هر امری ازجمله اعتدال حلم داشت.

ستایش شده در قلب‌ها

روامداری ویژگی خاص دعایی است

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان نیز در ادامه این آیین گفت: حجت الاسلام دعایی در همه ویژگی های نیک اخلاقی، سرآمد بود و یکی از ویژگی هایی که ایشان را سرامد می کند روامداری او بود که جامعه به این ویژگی بشدت نیاز دارد.

محمدرضا نژادحیدری با بیان اینکه جامعه با انبوهی از سلایق مختلف روبه روست که هرکدام می تواند مشکلاتی به وجود بیاورد افزود: روامداری و ضرورت ارتباط بیشتر همه سلایق در تمامی حوزه ها را باید از حجت الاسلام دعایی الگو بگیریم.

وی ادامه داد: در طول تاریخ افرادی آمدند که ویژگی های متفاوتی در سلامت نفس، صداقت و پاک‌دستی داشتند و افرادی که خدماتی به جامعه دادند اما دعایی در مجموع این خصلت ها سرآمد بود.

ستایش شده در قلب‌ها

دعایی تکرار نشدنی است

سید محمدعلی گلاب زاده رییس مرکز کرمان شناسی هم از دیگر سخنرانان این مجلس بزرگداشت بود که گفت: دعایی براستی تمثیل و نشان از انسان واقعی داشت؛ او مجموعه ای از یک انسان والا و خدمتگزار بود.

وی افزود: دعایی خصلت های مختلفی داشت که هرکدام از آنها در هر انسانی تجلی می یافت، او را به بالندگی ممهور می ساخت.

گلاب زاده ادامه داد: براستی دعایی تکرار ناشدنی است او آنقدر خضوع داشت و افتاده بود که گاهی مورد نقد دوستان قرار می گرفت.

رییس مرکز کرمان شناسی گفت: او سفیر، وکیل، نماینده امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با جایگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود اما آنقدر افتاده و خاضع رفتار می کرد که حتی برای برآوردن خواسته یک انسان با تمامی توان می‌کوشید.

وی تصریح کرد: دعایی رفت اما بایستی مکتب او را حفظ کنیم؛ راه موفقیت در دنیا و آخرت این است که مکتب دعایی ها را با همه آن ارزش ها دنبال کنیم.

گلاب زاده ابراز داشت: گرچه ما دعایی نمی شویم اما به گونه ای عمل کنیم که دعای خیر بدرقه راه ما باشد.

ایده ایجاد اتاق فکر برای الگو پذیری جامعه

موسس روزنامه کرمان امروز و از چهره های شاخص فرهنگ و رسانه این استان نیز در این آیین گفت: حجت الاسلام دعایی علو درجات، همت بلند و فروتنی مخلصانه داشت، همانطور که این نوع فروتنی را در سردار دل ها می دیدیم.

یحیی فتح نژاد که در گذشته سرپرستی روزنامه اطلاعات در استان را نیز در کارنامه درد افزود: برخی افراد به علت حرف دیگران فروتنی می کنند اما دعایی فروتنی مخلصانه داشت و وفای به عهد او در رفاقت عمیق بود و سطحی نبود.

وی اظهارداشت: او در همکاری، انسانی مطمئن بود و در واقع انسان باور داشت که در مسیر حرکت خود به ستونی عظیم تکه زده که این ویژگی به علت عمق رفاقت ایشان بوده است.

فتح نژاد تصریح کرد: همه اینها آموزه هایی است که حجت الاسلام دعایی از مکتب امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری فرا گرفته بود؛ دعایی بزرگان اهل قلمی که اندیشه آنان در حال هدر رفتن بود را تحت حمایت خود قرار داد، در این زمینه می توان به باستانی پاریزی، عبدالحسین زرین کوب، عباس زریاب خویی و دکتر اسلامی ندوشن و شفیعی کدکنی اشاره کرد که تمامی این افراد به علت شخصیت ارزنده دعایی در روزنامه اطلاعات مطلب می نوشتند.

فعال رسانه ای استان کرمان ابراز داشت: حجت الاسلام دعایی افراد را همانطور که بودند، می‌پذیرفت که این ویژگی از سازگاری و روامداری ارزنده ایشان بود.

وی ادامه داد: ایشان قهرمان مبارزه با نفس بود، زیرا او در راس یک موسسه مالی بزرگ قرار داشت و ضمن نداشتن دخل و تصرف در امور مالی، حتی حقوق هم از آن موسسه نمی‌گرفت که این شگفت انگیز است و نشان می‌دهد یک کرمانی اصیل در کنترل نفس چقدر موفق عمل کرده است.

فتح نژاد با بیان اینکه ای کاش چندین حاج قاسم و دعایی داشتیم گفت: همه ما ابعاد مختلف سیره عملی حاج آقا دعایی را می‌دانیم اما تسلط بر نفس ایشان را به پهلوانی بزرگ در این عرصه تبدیل کرده بود و نظیر او عطا احمدی را داریم.

وی یادآور شد: حیف که ما این بزرگان را از دست می‌دهیم و ایشان دِین بزرگی بر گردن ما کرمانی ها دارند؛ دعایی علاوه بر زیرساخت‌ها، در ارتقای کیفی تولیدات روزنامه اطلاعات نیز اقدامات بسیاری انجام داد.

موسس روزنامه کرمان امروز خاطرنشان کرد: او تا آخرین لحظات در روزنامه اطلاعات فعالیت کرد که صفت او همان درختانی است که ایستاده می میرند و در لابه لای شاخه های آن پرندگانی لانه کرده اند که هرکدام یک مکتب داشتند؛ بواقع دعایی درختی بود که ایستاده رخت به سرای باقی بربست و افتخار می کنم که این بزرگوار کرمانی بود.

وی با اشاره به بخشندگی دعایی افزود: او به حیوانات و حتی مردم و مسافران در راه مانده کمک می کرد و این روحیه بخشندگی از صفاتی است که در یک مسلمان واقعی و دیگر بزرگان ما وجود دارد.

فتح نژاد تاکید کرد: دعایی برای آنکه حتی احتمال گزندی از نامهربانی به مادرش وارد نشود، تا زمان حیات مادر، ازدواج نکرد و بشدت از مدح و ستایش گریزان بود اما در مدح مادرش متفاوت بود که بایستی به این الگوها و صفات او تاسی کنیم تا عملکرد مدیریتی کشور به گونه ای باشد که شهید سلیمانی و دعایی الگوهای جامعه باشند.

وی افزود: این سوال مطرح است چرا اتاق فکری برای اینکه این الگوها و الگوپذیری ایجاد نمی شود؟ براستی بایستی این الگوها را جهانی کنیم.

امروز فرشته‌مان را از دست دادیم

شیما فتح نژاد خبرنگار روزنامه اطلاعات استان کرمان نیز دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: رفتار حجت الاسلام دعایی با پرسنل روزنامه مانند فرشته ها بود و امروز فرشته مان را از دست دادیم.

خداکند منش دعایی در مدیران حلول کند

احمد یوسف زاده آزاده سرافراز و نویسنده کرمانی هم گفت: پس از جنگ، یکی را انقلابی و دیگری را غیرانقلابی نامیدیم؛ غبار تفرقه در چشم مردم رفت از آن سر اقتصاد تا سیاست چنان تاختیم و آبروی هم را بر باد دادیم تا دیوار اعتماد مردم ترک برداشت.

وی افزود: باید به هوش می‌آمدیم، برادر ها را جمع می کردیم، هم‌قسم می شدیم که برادران را در چاه نیندازیم؛ انگار بازگشت به عقلانیت دور شده بود و جسم و دل هایمان از هم دور شد در رسانه های جناحی خاک حیثیت یکدیگر را به توبره کشیدیم که جایی برای آشتی نماند.

یوسف زاده تصریح کرد: مردانی که نفسشان نسیم برادری را بپراکند بودند اما کم، سید محمود یکی از آنان بود؛ فرزند مخلص کرمان در این سال‌های پرنزاع برادران غیور، فقط به فکر محبت، برادری و آشتی بود؛ مفهوم کلام خدا را خوب یاد گرفت که اگر دعوا کنید شکست می خورید و ما نفهمیدیم.

نویسنده کتاب دفاع مقدس آن ۲۳ نفر با بیان اینکه دعایی هیچگاه دستان پینه بسته مادرش را در کارخانه ریسندگی کرمان از یاد نبرد ادامه داد: حالا سیدمحمود نیست که راه بیفتد برای نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران دوستدار جمع کند، او را به خاک سپردیم.

یوسف زاده بیان کرد: سران سیاست از هر قماشی به احترامش کلاه از سر برداشتند و زمزمه ای کردند و به سمت میزهای خود رفتند؛ خداکند منش سیدمحمود دعایی که مثل نفس برای حیات انقلاب ضروری است در آنان حلول کند و به یک چیز فکر کنند، سربلندی ایران.

ستایش شده در قلب‌ها

مدرسه ای به نام مادر سیدمحمود

همچنین در این آیین اعلام شد که عطا احمدی خیر کرمانی یک مدرسه را به نام مادر سیدمحمود دعایی نامگذاری می‌کند و همچنین یک خیابان و فرهنگسرایی به نام او در کرمان احداث می‌شود.

تلاوت قرآن کریم و مدیحه‌سرایی با اشعاری از جمله در وصف محمود دعایی توسط رضا بیجاری یکی از خوانندگان استان کرمان از جمله دیگر برنامه های این نشست بود.

یادگاری به یاد محمود ملت

و در آخر نشست، دفتر بزرگ و سنگین روزنامه اطلاعات در کرمان بود که پایان بخش این مراسم شد؛ حاضران هرکدام خاطراتشان از حجت الاسلام دعایی را بر تن کاغذهای کاهی این دفتر نشاندند و تا به خاطر می آوردند، نوشتند و نوشتند؛ از این مراسم، از زندگی دعاییِ بااخلاق و از آنچه دلشان آن لحظه خواست و ذهنشان فرمان داد.

بعضی، دفتر را به کُنجی از حیاط بردند تا اگر هنگام نوشتن قطره اشکی افتاد، در خلوت باشد؛ پیرمردی که گویا از هم‌نسلان و دوستان قدیم آقای دعایی بود با خط زیبایش که خط نسل های گذشته را تداعی می کرد، اشک ریزان چنان آه و دریغش را در قلب دفتر فرو می‌ریخت که دل ما هم ریش ریش شد.

رسانه‌ای‌های کرمان دیشب، بعد از پایان رسمی مراسم و عکس یادگاری در کنار عکس سیدمحمود دعایی، حیاط موسسه روزنامه اطلاعات که هنوز توت های خشک و درهم مچاله شده زیر درختانش جمع نشده بود را محزون اما با حالِ خوب ترک کردند؛ انگار حاجی دعایی بعد از مرگ هم در مراسم خودش حاضر شده و آمده بود تا انرژی مثبت و حالِ خوشِ زندگی و خوب بودن را در نگاه حاضران در  مراسم بکارد. خوش به حال محمود ملت و آنان که او را شناختند و هرگاه حتی با فکر کردن به او، حالشان بهتر می‌شود.


گروه خبر: 
دسته بندی در گروه: