آیین تقدیر از هنرمندان برگزیده کارگاه هنری "تولد فرشته‌ها" در اراک برگزار شد



 به گزارش خبرنگار ایرنا، "سینا دلشادی" عصر سه‌شنبه در این آیین افزود:  این نمایشگاه با هدف و در راستای پیشگیری و مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی برگزار شده است و خلق آثار هنری تحت عنوان "تولد فرشته ها " نیز در قالب پوستر ، تصویرسازی، کاریکاتور و نقاشی به بحث جمعیت و تقبیح مسئله سقط جنین پرداخته است. 

وی امروز مسئله جمعیت یکی را  از مباحث بسیار مهم کشور مطرح کرد و گفت: این مهم با ساختارها و نظام‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی جامعه مرتبط و در تمام این حوزه ها دخیل است. 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: به طور حتم رشد، توسعه و پیشرفت کشور با مسئله جمعیت بسیار مرتبط است و زمانی که هرم جمعیتی کشور را مورد توجه قرار می دهیم وضعیت جمعیت مقبول نیست و نگران کننده است که می‌طلبد با سیاست گذاری های مدبرانه و کارآمد بتوانیم فرهنگ نادرستی که سالیان سال در جامعه با محوریت " فرزند کمتر زندگی بهتر " نهادینه شده را اصلاح کنیم و مسئله فرزندآوری به عنوان یک ارزش در جامعه تلقی شود.
 دلشادی ادامه داد: مجموعه سیاست‌گذاری های جامعه باید به سمتی معطوف شود که نرخ رشد جمعیت کشور وضعیت مناسب تری پیدا کند که در این راستا تعامل و هم افزایی تمام دستگاه های اجرایی مرتبط، امری ضروری است.
وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که می تواند سیاست‌ها را در جامعه ترویج کند و منجر به اصلاح و بهبود وضعیت موجود شود، انجام فعالیت های هنری است چرا که با بیان زبان هنر می توان، احساسات مخاطب و همچنین ارزش ها را به شکل عمیق تری در جامعه اشاعه دهیم و عمق مطلب در وجود مخاطب نفوذ کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی عنوان کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری برای اصلاح وضعیت جمعیت به حضور آگاهانه و مسئولانه هنرمندان نیاز داریم که این برنامه و برگزاری نمایشگاه نشان از احساس مسئولیت هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی است.
دلشادی گفت: خلق یک اثر هنری برای بیان احساسات مخاطب در راستای اشاعه ارزش ها و هنجارهای اجتماعی شاید از ده‌ها نشست، سخنرانی و مطالب مکتوب تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و این ذهنیت را در ذهن مخاطب ایجاد کند که با آینده جمعیت و کشور و فرزندانمان چه می‌کنیم و امید است با انجام فعالیت های فرهنگی بتوانیم روند فعلی را اصلاح کنیم و در آینده یک جمعیت متحرک و پویا را داشته باشیم.
وی بیان داشت: برخی در خصوص مسئله جمعیت و فرزندآوری، دغدغه های اقتصادی را عنوان می‌کنند اما تحقیقات به وضوح نشان داده که در بخشی از جامعه که از سطح رفاهیات بیشتری برخوردار هستند و جزو دهک های پایین جامعه نیستند نرخ رشد جمعیت در این قشر پایین تر است و گاهی به زندگی مجردی، زندگی بدون فرزند و همچنین تک فرزندی بسنده کردند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد:  تنها عامل در کاهش نرخ رشد جمعیت را نمی توان عامل اقتصادی عنوان کرد و مهمتر از آن، عامل فرهنگی است که جامعه را به نقطه ای رسانده  که ترس از فرزندآوری در وجود جامعه نهادینه شده و بنیه اعتقادی مردم کمرنگ و شاید به نسبت گذشته در بخشی از جامعه ضعیف شده و بر این باور هستند که افزایش یک فرزند ممکن است برای آنها فقر را به ارمغان بیاورد که در قرآن وعده الهی است که زمانی که خدا فرزندی را خلق و به خانواده هدیه می‌کند به طور قطع درهای روزی هم به روی خانواده باز می شود.
 رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: نمایشگاه تولد فرشته ها آثار منتخب کارگاه حضوری با عنوان تولد فرشته ها از مجموعه برنامه های پیشگیری و مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی تدارک شده که مجموعه ۴۰ اثر در رشته های نقاشی، تصویرسازی، پوستر و کاریکاتور از هنرمندان، عرضه شد.
" علی شعبانی " افزود: هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه پرداختن به رویداد بسیار تلخ سقط جنین غیرعمد و آسیب های روحی، روانی و فیزیکی بر مادر خانواده و جامعه است.
 وی تصریح کرد:  نامگذاری این نمایشگاه با عنوان "تولد فرشته ها" از این حیث بود که فرزند تازه متولد شده به طور حتم یک فرشته است و چنانچه یک فرشته نابود شود یک حس ناخوشایند در جامعه ایجاد می شود.
رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی بیان کرد: از ۴۰ اثر ، ۱۲ اثر منتخب و برگزیده تجلیل می شود و به سایر هنرمندان نیز به پاس حضور ارزشمندشان لوح و  هدایای نقدی تعلق می گیرد.


گروه خبر: 
دسته بندی در گروه: