اهتمام و توجه ویژه امام حسن عسکری(ع) جهت از بین بردن فاصله طبقاتی



رقیه درویشی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت امام حسن عسکری (ع) گفت: امام عسکری (ع) در سال ۲۳۲ هجری قمری برابر با هشتم ربیع‌الثانی در مدینه منوره چشم به جهان گشودند. نام پدر بزرگوارشان امام هادی و مادر گرامی‌شان به نام‌های سلیل, حدیث و سوسن در روایات آمده است. امام یازدهم از سال ۲۵۴ تا ۲۶۰ امامت کردند. زمان امامت ایشان با حکومت خلفای بسیار ظالم عباسی مصادف بوده است. ایشان پدر امام زمان و در سامرا تحت مراقبت شدید عباسیان زندگی می‌کردند. می‌نمود.

استاد حوزه و دانشگاه در زمینه شخصیت برجسته ای که امام عسکری (ع) در زمان خودشان داشتند بطوری که زبانزد دوست و دشمن بودند، افزود: امام حسن عسکری از نظر عبادت و بندگی کمال عبودیت را در برابر ذات با عظمت الهی داشتند. چنانکه خودشان فرمودند «هیچکس مانند ما به خدا نزدیک و تقرب پیدا نمی‌کند».

اهتمام و توجه ویژه امام حسن عسکری(ع) جهت از بین بردن فاصله طبقاتی

وی ادامه داد: یکی از مأموران حکومت عباسی که مسؤول اوقاف و صدقات در قم بوده و نسبت به اهل بیت نهایت عداوت و دشمنی را داشت اما در مورد امام عسکری می‌گوید در سامرا هیچکدام از علویان را ندیدم و نشناختم که به مانند امام عسکری شخصیت و روحیه بزرگواری داشته باشد. در آرامش, وقار, پارسایی و نجابت نزد خاندان خویش گویا سلطان بوده تمام افراد بنی هاشم نام کسی را بهتر از او نمی‌بردند. تمام اقشار مردمی زمانیکه از حضرت حرف می‌زدند با شکوه خاصی او را توصیف می‌کردند. جایگاه ایشان بسیار والا و بین مردم کاملاً بی نظیر بود. هیچکدام از دوستان و دشمنان حضرت را ندیدم که به نیکویی در مورد حضرت سخن نگویند. همه او را می‌ستودند.

امام حسن عسکری (ع)، امام زهد پارسایی

درویشی، زهد و پارسایی امام را از دیگر ویژگی‌های برجسته ایشان ذکر کرد و تصریح کرد: کامل بن ابراهیم نقل می‌کند «به خاطر پرسیدن یکسری سوالات به محضر حضرت شرفیاب شدم وقتی به حضورش رسیدم, دیدم که حضرت لباس بسیار نرم و سفید پوشیدند. با خودم گفتم ولی خدا, حجت الهی خودش لباس نرم و لطیف می‌پوشد ولی ما را به مواسات و همدردی با برادران دینی دعوت می‌کند! چرا چیزی می‌گوید که خودش عمل نمی‌کند؟! همین که چنین فکری به ذهنم رسید امام به من متوجه شدند و لبخندی زدند و فرمودند لباس زبر بر تن داشتم اما زمانیکه فهمیدم شما می‌خواهید بیایید این لباس را پوشیدم لذا آن لباس برای خدا و این لباس برای شماست».

استاد جامعه الزهرا تصریح کرد: از این داستان متوجه می‌شویم که برای حضور در بین مردم لباس مناسب بپوشیم اما زمانیکه پیش خودمان هستیم اگر لباس‌های خشن بپوشیم و زبری آن را احساس بکنیم سختی‌ای که دیگران متحمل می‌شوند را به طور یقین بهتر می‌توانیم درک کنیم.

وی با اشاره به سخن وزیر معتمد عباسی که گفته بود هیچکس از بنی هاشم جهت رسیدن به خلافت شایسته‌تر از حسن بن علی نیست، افزود: پدر احمد بن عبید الله بن خاقان که وزیر معتمد عباسی بود می‌گوید «اگر خلافت از خاندان بنی عباس بیرون برود هیچکس بهتر از بنی هاشم برای خلافت نیست و در بین بنی هاشم از همه شایسته‌تر حسن بن علی است زیرا او با فضل و پارسایی, دینداری, زهد و عبادت, اخلاق پسندیده و نیکی‌هایی که می‌کند استحقاق رسیدن به مقام خلافت را دارد».

اهتمام ویژه امام حسن عسکری (ع) جهت از بین بردن فقر

رقیه درویشی با اشاره به سخاوت و بخشنده بودن امام یازدهم عنوان کرد: فاصله طبقاتی در همه زمان‌ها وجود داشته و حضرات معصومین تلاش می‌کردند این فاصله‌های طبقاتی را تبدیل به امنیت و شادی کنند تا جایی که می‌توانستند در راه بخشش و بذل اموال برای شیعیان و مستمندان تلاش می‌کردند. امام عسکری در عین حالی که در بین عباسیان محاصره شده بودند ولی سخاوت و گره گشایی ایشان از شیعیان و دوستدارانشان زبانزد عام و خاص بود و از این روش فاصله‌های طبقاتی را از بین می‌بردند.

وی ادامه داد: در این زمینه در تاریخ آمده است شخصی به نام محمد بن علی نقل می‌کند زمانی تنگدست شدم و روزگار به من فشار آورده بود پدرم گفت بیا با هم نزد ابو محمد برویم. می‌گویند مردی بخشنده است و به جود و سخاوت شهرت دارد. گفتم او را می‌شناسی؟ گفت: نه. هرگز او را ندیدم! به هر حال با هم راه افتادیم در بین راه پدرم گفت چقدر خوب است دستور دهد به ما ۵۰۰ درهم پرداخت کنند. با خودم گفتم کاش برای من هم ۳۰۰ درهم در نظر بگیرند. وقتی خدمت حضرت رسیدیم غلام حضرت آمد و ما را به اسم صدا زد. درون خانه شدیم. به همان مقداری که توقع داشتیم حضرت در کیسه ما درهم و دینار گذاشته بودند تا بتوانیم مشکلات خودمان را برطرف کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه به مسجدی که به دستور امام حسن عسکری در قم بنا شده نیز اشاره کرد و گفت: جا دارد به مناسبت این روز مبارک یادی کنیم از توجه امام عسکری به سرزمین قم و مسجدی که به دستور ایشان در این شهر بنا گردیده و مایه فخر و مباهات این مردم است. امام در زمان خودشان به یکی از وکلایشان به نام احمد بن اسحاق قمی دستور دادند در قم مسجدی بسازند. از همان زمان این مسجد مورد توجه علما, بزرگان دین قرار گرفت. مسجد ساخته شده به نام مسجد امام حسن عسکری نامگذاری شده جز مساجد جامع قم به حساب می‌آید. زمانی نماز جمعه در آن برگزار می‌شد. علما و طلاب زیادی در این مسجد به بحث و بررسی مطالب علمی می‌پرداختند. البته نه فقط بزرگان و علمای دین بلکه بندگان مومن, پاک و مخلص هم از زوایای مسجد جهت تهجد و شب زنده داری معتکف می‌شدند. چه بسیار منبرها و خطابه‌ها و سخنرانی‌هایی که در این مسجد برگزار می‌گردد و مردم را به دینداری, داشتن فضائل اخلاقی فرا می‌خواند.



تاریخ: 
۲۳ آبان ۱۴۰۰،‏ ۹:۲۴
گروه خبر: 
دسته بندی در گروه: